بررسی نقش موجودات اساطیری در سقاتالار مازندران
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده راضیه قربان نژاد نشلی
- استاد راهنما عبدالحمید پازکی داور یوسفی
- سال انتشار 1392
چکیده
پژوهش مورد نظر در مورد نقش موجودات اساطیری در سقاتالار(سقانفار) مازندران است .در منطقه شمال ایران با توجه به شرایط آب و هوایی این ناحیه معماری خاصی شکل گرفته که بر خاسته از فرهنگ برون گرا با ریشه ایرانی و اسلامی بوده است که سقانفار نام دارد. نقاشی های مختلفی از جمله حماسی ،مذهبی و اسطوره ای در این بنا توسط هنرمند مازندرانی به تصویر کشیده شده است.در این پژوهش به بررسی موجودات اساطیری نقش شده در سقانفار پرداخته شده است.نقش اسطوره در این بنا و آیینی مذهبی بودن سقانفار و ارتباط بین اسطوره و دین که بسیار دیده شده است مورد توجه پژوهشگرقرار گرفته است.بیان نظریات مختلف در تعریف اسطوره و منشأ آن پرداخته است. اسطوره از دیدگاه زبان شناسان ، روان شناسان ، روان کاوان و محققان اسطوره شناس ، اختلاف نظرهای مطرح شده درباره اسطوره و اسطوره های کهن و انعکاس اسطوره در متون اسلامی مورد توجه قرار گرفته است. نظریات دروغین بودن اسطوره به نقد کشیده شده تفاوت بین اسطوره و افسانه بیان شده است. معرفی موجودات اسطوره ای افسانه ای و تخیلی در سقاتالار مازندران و ارتباط آن ها با این بنای مذهبی مشخص شده است.تحقیق مورد نظر میدانی . کتابخانه ای بوده است که در آخر به این نتیجه رسیدیم مردم بومی مازندران به داستان های اسطوره ای که گویا از شاهنامه فردوسی و یا برخی روایات که نسل به نسل به گوش رسید ، توجه شایانی داشتند شاید جنبه مذهبی این بنا برای مردم مطرح می شد ولی نقاش و هنرمند بومی کاملا آگاهانه این نقوش را به تصویر کشیده و به مفهوم آن توجه کرده است.ارتباط مفهوم این نقوش با سقاتالار و کاربرد آن بسیار زیاد است.
منابع مشابه
بنیادهای اساطیری و حماسی داستان دیوان مازندران در شاهنامه
این مقاله به شناسایی بنیادهای اساطیری و حماسی داستان دیوان مازندران در شاهنامه با توجه به پیشینة آنها در متون اوستایی، پهلوی، سغدی و ... میپردازد. نخستین سرچشمههای اساطیری و حماسی دیوان مازندران در متون اوستایی و پهلوی است. در این متون دیوان مازندران در دو ساختار مینوی و انسانگونه ظاهر شده و در برابر اهورامزدا، ایزدان و انسانها قرار میگیرند. اما داستانی مستقل در کتاب نهم دینکرد آمده که چار...
متن کاملموجودات اساطیری در متون کهن و روایات حماسی ایران
انسان از آغاز با نگاه جستجوگر خود در پی کشف رازهای کائنات بوده است. گاه درماندگی او از یافتن پاسخی برای این رمز و رازها و رسیدن به خواسته ها، و گاه اندیشه ی خلاق او موجب شده نخست دست به آفرینش خدایان بزند و سپس از شهریاران و پهلوانان معمولی و برخی جانوران، موجوداتی اساطیری بسازد که نیرویی شگفت انگیز و فراطبیعی دارند. تا به امروز، پیرامون اسطوره های ایرانی پژوهش های بسیاری انجام گرفته، اما بیش...
نقش قوه در تبیین وجود موجودات مادی در فلسفه ارسطو
طرح ارسطو در مابعدالطبیعه، تحقیق و مطالعه موجود بماهو موجود است، بر این اساس او به تفحص از علل و مبادی موجودات از آنجهت که موجودند میپردازد. او میخواهد معلوم کند چرا موجودات موجودند و موجود بودن برای هر موجودی چیست. ذات و موضوع هر یک به نحوی میتواند مبنای تحلیل وجود قرار گیرد. از طرفی ارسطو با این مشکل مواجه است که ترکیب و ثنویتِ ذات و موضوع، حداقل در جواهر مادی، واقعی است، از طرف دیگر جوهر ...
متن کاملبنیادهای اساطیری و حماسی داستان دیوان مازندران در شاهنامه
این مقاله به شناسایی بنیادهای اساطیری و حماسی داستان دیوان مازندران در شاهنامه با توجه به پیشینة آنها در متون اوستایی، پهلوی، سغدی و ... میپردازد. نخستین سرچشمههای اساطیری و حماسی دیوان مازندران در متون اوستایی و پهلوی است. در این متون دیوان مازندران در دو ساختار مینوی و انسانگونه ظاهر شده و در برابر اهورامزدا، ایزدان و انسانها قرار میگیرند. اما داستانی مستقل در کتاب نهم دینکرد آمده که چار...
متن کاملنقش دیوان و موجودات اهریمنی در نگاره های شاهنامه رشیدا
جمال و جلال دو اصطلاح منحصر به فرد فلسفه و عرفان اسلامی است . اما نقش آنها درساحت هنر سنتی ، به ویژه نگارگری ، آن چنان شگفت انگیز است که بدون بررسی کارکردشان،تبیین نگارگری چندان ممکن نیست . در نگارگری ایرانی ، به ویژه نگاره های شاه نامه رشید ا،شخصیت های گوناگونی با ظرافت های خاص وجودی و بصری به تصویر کشیده شده اند. اینویژگی را می توان با عناوین ارزشی؛ موجودات خیر و شر، خیالی؛ موجودات اسطوره ای ...
متن کاملبازتاب نقش تمثیلی موجودات فراطبیعی در اسطوره و شاه نامه
اسطوره، تعریف دقیق، جامع و مانعی ندارد. صاحب نظران تعریفهای متفاوتی از آن ارایه کردهاند، اما چون در گذشته کتابت و نوشتار وجود نداشته، به طریق نقل، سینه به سینه از پدران به فرزندان منتقل شده است. اسطوره جلوهای نمادین و تمثیلی از ارزشها و باورهای یک فرهنگ است و ریشه در اندیشهی ماورایی دارد که اعمال و ارزشهای پهلوانی یک قوم را برای تبیین جهان بازگو میکند. از دیرباز تاکنون اسطورهها در ذهن و...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023